Skip to main content

Primeur voor Van der Ven:
Brugprefabricage in eigen huis

In Sint-Oedenrode werkt Van der Ven, in combinatie met Martens en Van Oord, aan het klimaatrobuust inrichten van de Dommel. Het project richt zich op de bescherming tegen wateroverlast, het verbeteren van recreatie en natuurontwikkeling langs de rivier de Dommel. Eén van de onderdelen is de verbreding van de bestaande Philippusbrug.

De liggers van het brugdek werden niet op locatie gemaakt, maar in de eigen loods in Brakel. Voor het eerst werden daar grootschalige betonconstructies geprefabriceerd. De liggers zijn vervolgens naar Sint-Oedenrode vervoerd en geplaatst op de betonnen onderbouw. Een innovatieve aanpak met grote voordelen, vertelt Arnoud, technisch manager op dit project.

Door in onze eigen loods te werken, beheersen we de omstandigheden volledig: geen invloed van weer, betere kwaliteitscontrole en een efficiënter bouwproces

Slimmer bouwen

De keuze voor prefab in eigen beheer kwam voort uit de wens om doorlooptijd en kwaliteit te optimaliseren. Arnoud licht toe: “Door in onze eigen loods te werken, beheersen we de werkomstandigheden volledig. Denk hierbij aan: geen invloed van weersomstandigheden, betere controle over de kwaliteit en een efficiënter gebruik van materiaal. Tegelijkertijd is op locatie de betonnen onderbouw gerealiseerd. Hierdoor liepen deze twee processen parallel aan elkaar.” De werkzaamheden aan de nieuwe liggers in de loods van Van der Ven volgden elkaar op: van ontwerp, bekisting en vlechtwerk tot het storten, afwerken, hijsen en transporteren van het beton. 

Voor Arnoud en zijn team was het hijswerk met de eigen elektrische kraan, de Sennebogen-kraan, een grote uitdaging. Om de liggers in de betonhal te kunnen realiseren was vrijwel alle ruimte nodig. Daarbij waren de liggers veel te zwaar voor alleen de beschikbare bovenloopkranen. Hierdoor was extra hijsmaterieel nodig. Dit is met veel passen en meten voorbereid en uitgevoerd. “Het was een spannend moment in het proces, vooral omdat deze complexe hijsactie, in eigen huis, een eerste keer was. Door het ervaren en flexibele team in combinatie met de goede voorbereiding hadden we er alle vertrouwen in dat dit goed zou gaan. Dit is dan ook uitstekend verlopen.”

Planning en precisie

Het transport van het brugdek naar Sint-Oedenrode vroeg om een strakke logistieke planning. Verdeeld over twaalf trailers werden de liggers zorgvuldig vervoerd. “In de ontwerpfase is rekening gehouden met het transport. Daardoor waren de afmetingen geen beperking en lag het zwaartepunt van de liggers laag en in het midden. Dankzij een duidelijke en goed afgestemde planning stond alles precies op tijd op de bouwplaats,” aldus Arnoud. De plaatsing was even spectaculair als doordacht: zorgvuldig werd elk onderdeel met precisie en aandacht op de definitieve plek geplaatst. “Voor mij was het uithijsen en plaatsen een absoluut hoogtepunt. Ondanks wat gezonde spanning verliep dit vlekkeloos. Een prachtig moment dat ik niet snel vergeet.”

Twee bouwlocaties, één planning

Deze aanpak biedt voordelen voor alle betrokken partijen. Voor opdrachtgevers betekent het vooral minder overlast op locatie, doordat er gelijktijdig aan verschillende onderdelen gewerkt kan worden. “In de loods werd hard gewerkt met een groot team van timmermannen, vlechters en betonwerkers, terwijl in Sint-Oedenrode een vergelijkbaar team de strakke planning nastreefde. Als dat dan door het harde werk van beide teams perfect op tijd wordt afgerond, dan heb je als aannemer mooi werk geleverd,” vertelt Arnoud enthousiast.

Klaar voor de toekomst

De succesvolle afronding van het brugdeel van de Philippusbrug smaakt naar meer. Van der Ven ziet toekomst in deze innovatieve prefab-aanpak en denkt al na over nieuwe projecten waarin deze methode opnieuw toegepast kan worden. Arnoud besluit trots: “Het was bijzonder om hier deel van uit te maken. De samenwerking, het innovatieve karakter en het resultaat maken dit project een prachtig visitekaartje voor de toekomst.”