Skip to main content

Emissieloos bouwen begint hier

Van der Ven versterkt samen met Ballast Nedam en Hakkers de Rijnkade in Arnhem met een volledig emissieloze aanpak op de bouwplaats. Een project dat niet alleen de stad beschermt, maar ook de weg vrijmaakt voor de toekomst van duurzaam bouwen.

De Rijnkade in Arnhem is een levendig gebied met horeca, terrassen en een rijke historie. Maar de kade voldeed niet meer aan de waterveiligheidsnormen. Daarom wordt deze over een lengte van ruim een kilometer versterkt.

Voor Van der Ven is het project een primeur. Hoofduitvoerder Dick Vos: “We wilden ervaring opdoen met elektrisch bouwen. En dit was het perfecte instapwerk.” Dat kwam doordat de stroomvoorziening vanaf het begin goed geregeld was. De gemeente en het waterschap trokken samen op en maakten walstroom onderdeel van het project. “Daardoor konden we vanaf dag één bouwen met voldoende netcapaciteit. Het voelde eigenlijk al snel als een gewone bouwplaats, alleen dan zonder uitlaatgassen.”

Na het project blijft de walstroomvoorziening beschikbaar, onder andere voor riviercruiseschepen die zo zonder aggregaat kunnen liggen.

Wat dit werk zo bijzonder maakt? De afwisseling van werkzaamheden én dat we het helemaal emissieloos doen. Dat maakt me echt trots.

Puzzelen met planning 

Werken zonder uitstoot betekent anders plannen. “Je kunt niet zomaar opschalen als iets tegenzit,” legt Dick uit. “Accu’s zijn na een werkdag leeg, opladen kost tijd. Dus moet je vooraf precies weten wat wanneer nodig is.”

Veel werk, veel materieel

De Rijnkade vraagt om stevige machines. “We doen hier van alles: bestrating, riolering, damwanden, prefab keerwanden,” vertelt Dick. “Daarvoor heb je een breed arsenaal nodig.” Van miniloaders tot een elektrische kraan op een drijvend ponton, van trilplaten tot vrachtwagens: het is er allemaal. “In totaal zetten we hier meer dan twintig emissieloze machines in, waarvan een groot deel nieuw is aangeschaft of speciaal geëlektrificeerd. Daarmee laten we zien wat er al wél kan, ook met zwaar materieel.”

Meer dan techniek 

De Rijnkade is geen standaard werklocatie. “Je werkt midden in de stad, tussen monumentale bomen, oude stadsmuren en volle terrassen,” vertelt Dick. “Dat maakt het werk bijzonder, maar ook complex.” Rond Koningsdag moesten de terrassen weer open kunnen. “Dat werd spannend door de strakke planning en een paar tegenslagen, zoals hoogwater. Maar we hebben alles op alles gezet en het gewoon gehaald. 

Klaar voor de volgende stap 

Het project was niet alleen een dijkversterking, maar ook een leerschool. “We weten nu wat elektrisch materieel kan. We weten wat er nodig is aan stroom, aan planning, aan afstemming,” zegt Dick. “De ervaring is er nu. Het smaakt naar meer.”